Zapchany filtr cząstek stałych? Jak rozpoznać objawy uszkodzonego FAP?

DPF (Diesel Particular Filter) i filtr cząstek stałych FAP są częściami samochodu bardzo podatnymi na usterki i wzbudzającą wiele kontrowersji.

Moment, w którym DPF czy też inny filtr cząstek stałych jak FAP zostanie zapchany zazwyczaj oznacza duży wydatek dla właściciela. Zapchany DPF może zostać wymieniony na nowy lub poddany regeneracji.

Zapchany DPF zazwyczaj jest skutkiem normalnego procesu eksploatacji.

Proces zapchania się filtra cząstek stałych jest naturalny i w pełni zaplanowany. Projektanci i producenci przewidują zazwyczaj zatkanie filtra przy przebiegu około 200 000km. Taka reguła wynika to z zasady działania DPF, który gromadzi w monolicie cząstki stałe wychwytywane ze spalin takie jak popiół, sadza, cer.

Jak rozpoznać zapchany filtr cząstek stałych i kiedy regenerować filtr DPF ?

Gdy różnica ciśnień spalin od strony dolotowej i wylotowej filtra jest duża, wówczas komputer pokładowy samochodu sygnalizuje zapchanie DPF poprzez zapalenie kontrolki. Bez profesjonalnej regeneracji DPF, nie ma możliwości usunięcia popiołu z filtra.
Zjawisku zapchania DPF nie można zapobiec, jedynie proces ten możemy wydłużyć . Możliwość taka istnieje poprzez stosowanie nisko popiołowych olejów silnikowych, których stosowanie zaleca się dla aut z filtrem DPF.

O zapchanym DPF poinformują nas również błędy diagnostyczne takie jak P2002 lub P2463, zbyt duża ilość popiołu i zbyt duża różnica ciśnienia.

Czyszczenie FAP czy też regeneracja DPF z zastosowaniem metody hydrodynamicznej jest zabiegiem bezinwazyjnym dla monolitu i nie wymaga rozcinania obudowy.

Awaria samochodu, zapchany DPF

Często do zapchania DPF’a dochodzi podczas awarii naszych pojazdów. Awaria turbosprężarki, tłoków, silnika, wtrysków często powoduje przedostanie się dużej ilości oleju do filtra, a co za tym idzie zatkanie go.
W takich przypadkach regeneracjia filtra to zło konieczne, gdyż pozostawienie go w złym stanie może doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki po regeneracji.

Dodatkowymi objawiani zapchanego DPf mogą być:
1. Zwiększona częstotliwość wypalania filtra cząstek stał.
2. zwiększone zużycie paliwa
3. Zapalona kontrolka DPF.

Niestety koszt nowego DPF to duży wydatek. Zazwyczaj decydujemy się na regenerację, lecz niestety na nią może być czasami za późno.